DIAGNOSE

Charlotte
Hei.
Jeg har noen spørsmål angående diagnosering og evt behandling av amalgamforgiftning. I begynnelsen av mine ungdomsår fikk jeg lagt inn en slik fylling i en tann. Jeg husker at min mor ble nærmest rasende på tannlegen som hadde utført dette og ba han om å fjerne den straks. Dette ble gjort, dog kan jeg ikke huske at det ble utført en annen prosedyre enn ved ett vanlig tannlegebesøk, det vil si at jeg f.eks ikke fikk anestesimaske over nese. Hvordan det var ellers med tannlegekontorets rutiner for dette er jeg usikker på, dette er altså mange år siden (før 2008). Nå er jeg ikke hundre prosent sikker på om alle mine småe plager oppsto etter uttak av denne fyllingen, men jeg syntes at det gir noe mening da jeg som liten hadde influensa kun 1 gang på 5 år. Jeg har hatt småe plager som; Smerter i kne (Ingen funn på røntgen), ubehag ved å stå oppreist for lenge i samme stilling(resulterer i kvalme, kaldsvette og oppkast). Jeg sleit veldig mye med skolearbeid gjennom ungdomsskolen, dette gjorde jeg ikke på barneskolen. Jeg fikk også migrene i løpet av ungdomsskolen, denne er borte nå. Jegg gikk opp fra rundt 55 kg til 79 i løpet av ungdomsskolen, jeg har dog tatt av denne nå, og veier ca 65 i skrivende stund. Som 17 åring fikk jeg diagnosen ADHD. Det har nok også vært mere i de tidligere år, men det er vel egentlig i de senere år at jeg har hatt mange uforklarende symptomer. Som 23 åring fikk jeg ett utlsett som dekte begge armhuler, håndledd, legger og i mellom fingre. Når jeg oppsøkte lege fikk jeg beskjed om at dette mest sannsynelig var skabb (han kunne ikke bekrefte da det nærmest var umulig å se om det var dette (hans ord). Jeg gjennomførte tilsammen 3 behandlinger, samt sanering av hus x3, men utlsettet var der fortsatt. Jeg har fortsatt ingen forklaring på hva dette utslettet var, det ligner dog veldig på lichen planus syntes jeg selv, da jeg også hadde små hvite lesjoner i munnhulen. Utslettet forsvant i løpet av ett år. Nå i de siste 3 årene har jeg hatt utrolig mye plager med øre/nese/hals, tilbakevennende bihulebettenelser, konstant tette ører som ikke åpnes ved å ''blåse ut'', og en nesen som føles konstant tett. Jeg kan pluttselig starte å gråte, uten at jeg egentlig har noe å gråte for, mitt sinne til tider er ett kapittel for seg selv, og jeg syntes synd på min samboer som må leve med dette. Det er nok også utrolig mye mer som jeg rett og slett ikke kommer på i farten, da også hukommelsen min er blitt utrolig dårlig.
Jeg lurer derfor på om noen av dere har noen tips til hvem jeg kan kontakte for å undersøke dette næremere, helst i Trondheim og omegn.
Beklager for en rotete tekst, men sånn blir det med ett tullete hode. Takk:)

Re: DIAGNOSE

Torstein
En liten kommentar:
Jeg forstår deg slik at du har hatt 1-en fylling.
Denne ble fjernet uten spesial prosedyre.

Jeg mener bestemt at du ikke trenger å bruke mer tid på å finne ut om denne ene fylling er årsak til dine plager. Den har ikke kvikk sølv forgiftet deg.

Hvis din mor har hatt mange fyllinger, i mange år før du ble født, kan hun ha overført mye kvikksølv til fosteret (deg). Fra dette, eller fra annet sted, kan du ha fått tilført en del kvikksølv.

Re: DIAGNOSE

helsefrik
Hei Charlotte,

Jeg er ikke aktiv på dette forumet lenger, men var tilfeldigvis innom og ønsket derfor å svare deg kort.
Jeg er ikke enig i svaret du fikk fra Torstein.
Du beskriver veldig mange diffuse plager her, noe som er ganske typisk for kvikksølvforgiftning. Noen av de kan også være knyttet til hormonelle ubalanser som man kan få dersom kvikksølvforgiftning er tilfelle.

Dersom du fjerner en kvikksølvfylling uten maks beskyttelse, så har jeg helt klart forstått det slik at svevestøv går direkte i blodbanen og kan forårsake forgiftning. Derfor sies det jo også at dersom du ikke kan fjerne disse trygt er det bedre å la det være. Noen er også så syke at de må vente til de blir bedre før de kan fjerne fyllingene. Så at dette kan spille inn; absolutt!

Dessverre kjenner ikke jeg til legesentere i Trondheim, men leger som jobber med denne problematikken opererer gjerne innen kategorien "funksjonell medisin". I Oslo har du Funksjonell Medisinsk Senter- kanskje du kan ringe dit og høre om de kjenner til noen i Trondheim?

Til slutt vil jeg gjerne anbefale deg å lese protokollen vi følger her på noamalgam: Boken til Andy Hall Cutler:Amalgam Illness. Den omfatter nesten alt du trenger å vite om hva en evt. kvikksølvforgiftning gjør med kroppen, og hva du kan gjøre for å bli kvitt dette. Her vil du få meget god innsikt å hvilke symptomer kvikksølvrammede har, og se om du kan kjenne deg igjen i disse. Boken er også en manual i avgiftning av kvikksølv i kroppen. Cutlers protokoll regnes som den tryggeste og beste måten å bli frisk av denne type forgiftning på-
Den selges her:
https://www.amazon.co.uk/Amalgam-Illness-Diagnosis-Treatment-Better/dp/0967616808/ref=sr_1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1502907236&sr=8-1-fkmr0&keywords=andy+cutler+amalgam+illness

Lykke til, og klem fra meg:)
Ikke gi opp!