Hvordan kan jeg sjekke om amalgamfyllingene lekker?

HWM

Hvordan kan jeg sjekke om amalgamfyllingene lekker?

HWM
Hei, hvordan kan jeg sjekke om amalgamfyllingene mine lekker? Tanntråden min blir grå når jeg bruker en og jeg sliter med svie, smerter i munn/tungen (pluss mye annet). Er dette noe tannlegen min kan gjøre eller fastlegen?

Re: Hvordan kan jeg sjekke om amalgamfyllingene lekker?

Torstein
Hei,
Det er enkelt.
Du bestiller time hos legen og ber om at de tar 2 prøver.
Blodprøve og Urinprøve.
Du ber om at begge sjekkes for kvikksølv.

Du betaler normal egenandel.
Husk at hvis legen prøver å bagatellisere dette og sier at det ikke er nødvendig.
Krev det, de plikter å ta prøvene hvis du krever det.

Det tar 1 til 2 uker å få svar, du må ringe og spørre etter det.
Svaret du får vil være at du ligger innenfor normal nivået i forhold til å være akutt kvikksølvforgiftet.
Dette vil si at du får et måleresultat som har verdi under 50 (husker ikke måleenheten de bruker).

Det du mulig lider av er ikke akutt kvikk sølvforgiftning.
(du har ikke badet i kvikksølv, etc)
Det du muligens lider av er kronisk lav-dose kvikksølv forgiftning. En liten lekkasje hver dag hele året.

Hvis du har mange fyllinger (mer enn 10), vil jeg tippe at du får et resultat som sier +/- 17 i blodet.

17 vil da være den målbare lekkasjen i blodet.

Har du 17 i blodet, bør du også få et målbart resultat i urinen (ellers skiller kroppen din dårlig ut).

Etter at du har fjernet alle fyllinger.
Da skal lekkasjen stoppe, og det skal ikke lenger påvises noe i blodet ditt (med mindre du spiser mengder med tunfisk og omgåes diverse annet kvikksølvholdig materiale.)

Re: Hvordan kan jeg sjekke om amalgamfyllingene lekker?

alfal
Meg har de alltid fått normale verdier uansett hva de leter etter, CRP har alltid normal verdi uansett hvor mye feber jeg har.
Det koster deg ca 1000kr å få fjerne per fylling din og det er den sikreste metoden å finne det ut

Re: Hvordan kan jeg sjekke om amalgamfyllingene lekker?

TomBlom
Heisann.

Amalgamfyllinger lekker, så enkelt er det bare. Hvor mye de lekker varierer utifra størrelse (eksponert overflate)
samt hva slags tilstand fyllingene er i. Hvis tanntråden din blir grå er det enten karies eller alvorlige lekasjer fra
fyllingene. Etterhvert som fyllingene blir eldre ødelegges de mer og mer.

Med hilsen
TomBlom