matintoleranse og inneklima

Svein
Hei,

sliter mye med plager som forverres ved inntak av enkelte matvaregrupper. Har nå i over et år holdt meg til lavkarbodiett, noe som holder plagene i sjakk. Har heller ikke nøyaktig funnet ut hvilke matvarer som gir det ulike plagene.

En ting er sikkert, følgende matvarer gir helseplager:
1. gjærprodukter
2. kornprodukter
3. melkeprodukter
4. sukker og fruktose

Plager er som følge:
Analkløe
Løs avføring
Økt smerte i nedre del av rygg, betent følelse i bekken og hofter.
Urinveisplager, betent følelse og slim.

Plagene begynte for ca. 7-8 år siden, gikk den gang fra lege til lege uten å få noe fornuftig svar. Hadde den gang ingen tanker om at matvarer kunne være en medvirkende årsak plagene.  Etter hver når ingen finner årsak til plagene, og man ser at helselagene går ut over jobb, familie og fritid blir man deprimert, stresset og urolig. Begynner å sliter på jobb, dritt lei hele livstilværelsen. Da blir det liv i fastlegen, pykiske plager er tydligvis et favorittområde. Hvordan har du det hjemme ? Hvordan har du det på jobb ? Har du mørke tanker om fremtiden osv... Blir sterkt oppfordret til å bytte jobb, da min lederstilling tydligvis kan være for belastende. Så gjør jeg det, men plagene forsvinner ikke, heller ikke to år etter bytte av jobb. Jobber nå igjen som mekaniker, tilbake til start i min yrkeskariere. Fastlegen har jeg gitt opp, tydligvis ikke mye hjelp å få der, heller stikk det motsatte.

Har de siste årene lurt mye på om plagene som forverres ved inntak av enkelte matvarer kan skyldes dårlig inneklima. I desember gjennomførte jeg en luftanalyse i huset. Alle fire luftanalyser tatt i ulike deler av huset viste høye nivåer av sporer fra hussvertesopp, nivå 3 (høyeste nivå). Etter videre undersøkelse oppdager jeg at innvendig isolert vegg i kjeller (mot grunnmur) har sterk vekst av mugg.

I forbindelse med min jobb reiser jeg en del, og bor vekke i perioder. Har tydelig merket at mageplager, løs avføring forbedres i disse periodene.

Noen andre som har tenkt i disse baner, at inneklima og mugg kan være årsak til fysiske plager og matintoleranse ?

Re: matintoleranse og inneklima

TomBlom
Hei Svein!

Det kan høres ut som du sliter med candida (sopp) og sannsynligvis også parasitter i tarmen.
Spesielt kløe er et typisk tegn på parasitter. Gjær og karbohydrater er favorittmat til sopp. Det
at du tydeligvis bor i et hjem med dårlig inneklima er nok også en viktig faktor å tenke på.

Limer inn noen avsnitt med informasjon om et par vanlige parasitter. Dette er notater som ble
skrevet mens jeg leste meg opp på emnet. Du finner mye informasjon på nettet.

Blastocystis
Blastocystis er et genus av encellede protozo parasitter som lever i magetarmkanalen til
mennesker og dyr. Parasittene tilhører en gruppe organismer kjent som Stramenofiler
eller Heterokonts, denne gruppen inneholder alger, kiselalger og vann mugg. Gruppen
består av flere arter. Tidligere ble gruppen klassifisert som sopp mens den i dag regnes
som en protozo parasitt. Det er dog noe uenighet rundt denne klassifiseringen.

Symptomer på infeksjon av Blastocystis
Vanlige symptomer på infeksjon er diare, kvalme, magekramper, oppblåst mage, økt tarmgass
og kløe i anus. Faktorer som påvirker manifestasjon av symptomer er alder og genetiske
endringer som påvirker produksjonen av cytokiner. Yngre pasienter viser sjeldnere symptomer.

Dientamoeba fragilis
Dientamoeba fragilis er en encellet parasitt som finnes i magetarmkanalen til noen mennesker,
griser og gorillaer. Parasitten fører til ubehag i magetarmkanalen for noen mennesker og er en
viktig årsak til diare, utmattelse og i barn manglende evne til å utvikle seg. Parasitten infiserer
den nedre delen av magetarmkanalen og den kan også spise bakterier.

Håper det hjelper!
Hilsen TomBlom

Re: matintoleranse og inneklima

Svein
Oversent avføringsprøve og sjekket ut for parasitter v/Great Plains Laboratory i USA.
Ingen parasitter funnet.

Derimot alt for lite posetive bakterier. Også funn av negative bakterier, Enterobacter cloacae og Klebsiella pneumonia. Funn av gjærsopp.

Re: matintoleranse og inneklima

TomBlom
Hei igjen Svein.

Ingen parasitter funnet høres bra ut. Vær dog klar over at det finnes flere måter å teste for
parasitter. Langt fra alle måtene er like bra. Det var ihvertfall noe jeg leste på en side som
omhandler parasitter. Verdt å tenke på, eventuelt lese mer om. Det var noe med måten
prøven blir oppbevart på og også hvor lang tid det gikk fra prøven ble tatt til testen ble gjort.

Har du prøvd probiotika? Hvilke typer har du eventuelt prøvd? Vil anbefale at du tar en tur
på helsekost og kjøper en eller flere typer probiotika. Husk på at det finnes mange typer av
probiotika. Vil anbefale et merke/produkt som inneholder ihvertfall fem forskjellige probiotika.

Det finnes også vennligsinnet sopp man kan innta. Selv har jeg veldig god erfaring med
inntak av sopp av typen 'Saccharomyces boulardii' - den finnes i Norge under merkenavnet
Precosa og kan skrives ut av lege.
http://felleskatalogen.no/medisin/precosa-biocodex-562945

Hva slags gjærsopp fant laboratoriet? Har aldri hørt om de negative bakteriene du skev, skal
se om jeg kan finne ut mer senere. Litt trøtt nå.

Har du sjekket ut nettsiden til Dr. Heiko Santelmann? Veldig mye god informasjon der.
http://www.candidaallergy.com/

Ha også i tankene at mugg er en form for sopp. Personer med sopp i tarmene vil ofte reagere
ekstra på muggsopp i boliger.

Hilsen TomBlom som i stor grad har overvunnet soppen :-)

Re: matintoleranse og inneklima

Svein
This post was updated on .
Testen som ble innlevert var rimelig omfattende, tre beholdere som fylles over en periode på to dager. Ble sendt i frossen tilstand m/fryseelement en mandag og ankom laboratoriun i USA før helga.

Har prøvd forskjellige typer probotika, til å begynne med reagerte jeg på disse med diare, det går bedre nå. Hadde god virkning av Idoform kjøpt på apotek. Har nå igjen begynt å spise BioCare sitt produkt, fysetørkede høykvalitet probotika, tåler disse bedre nå. Også forsøkt andre typer av BioCare sine produkter. Forsøkt Oxy tarmplomme som vistnok skal inneholde gode bakteriestammer, denne gir løs mage noe jeg ikke trenger. Har også forsøkt Mutaflor.

Vet vet ikke hvilke gjærsopp som er funnet, kan høre med lege, tror han har mer detaliert info.

Dr. Santelmann´s nettside var inspirasjonen til å forsøke candida elimasjonsdiett, når jeg holder meg til dietten er jeg rimelig bra. Har som sagt enda ikke helt funnet ut nøyaktig hvilke matvarer som gir hvilke reaksjoner. Mulig jeg bør ta meg tid til å undersøke dette mer nøye.

Re: matintoleranse og inneklima

Asteroide
Heathers Tummy Fiber skal regulere tarmen og være bra for både diare og forstoppelse, se:

http://www.heatherstummycare.com/heatherstummycare.asp

Bruker det selv mot forstoppelse og er veldig fornøyd. Kanskje det er bra for din diare også, m.m..

Fikk det anbefalt av legen ved FunkMed. Kjøpte det fra iHerb.

Re: matintoleranse og inneklima

Svein
This post was updated on .
Mulig slike produkter kan gi en viss bedring av plager men ikke løse problemet.

Vil følge opp dette med inneklima i huset noe mer, har nå fremskaffet mye dokumentasjon på at dette ikke er som det burde være. Har planer om å få Mycoteam til å sjekke ut årsak til de høye verdier av akkurat hussvertesopp i innemiliøet. Mulig det kan komme av ugunstige luftsrømmer i bolig, undertrykk som trekker inn mugg fra kaldt loft osv.

Bare det at mine mageproblemer dempes kraftig ved opphold borte fra huset gir en indikasjon på at inneklimaet påvirker meg. Helsa er også rimelig bra i løpet av sommerhalvåret, men når fyringsesongen starter og vi tar i bruk vedovn og VVS gulvarme forverres problemene. Huset tørkes da opp innenfra og gir avgasser fra bygnings/konstruksjon, deriblant evt mugg og sopp. Plagene vedvarer ut over høst og tidelig vinter, bedrer seg i februar osv.

Godt mulig min svakhet ovenfor inneklimaproblemer kommer av høye nivåer av kvikksølv lagret i kroppen. Merker bedring av plager etter kur på DMSA og ALA.

Re: matintoleranse og inneklima

TomTom
Ang. inneklima så stemmer dette med det jeg merker selv når sesong for oppvarming starter.
Merker ubehag med en gang vedfyring starter, tett i bryst , overfølsom for kjemikalier , parfymer osv i mye større grad en i sommerhalvåret , og har faktisk de samme reaksjoner i forbindelse med oppvarming med varmepumpe . Regner med det muligens har sammenheng med candida, blir en del mer ømfintlig mot produkter som inneholder "mat" for candida i større grad i vinterhalvåret.

Re: matintoleranse og inneklima

Svein
Har lest en del på Asma og allergiforbundets sider om inneklima, finnes mye god informasjon om emnet der.

Generelt inneklimaproblemer, der iblant mugg og soppvekst i boliger blusser ofte opp i vinterhalvåret. Mindre utlufting av bolig da det er kaldt ute og man ønsker å holde fyringsutgiftene lave gir dårlig luftutskiftning. Varm og fuktig inneluft treffer yttervegg med kalde flater, evt inne i byggkonstruksjoner. Dette skaper kondens og gode vekstbetingelser for mugg, sopp og bakterier. Kjellervegger i betong som er tilfyldt med masser fra utsiden, og isolert fra innsiden er spesielt skummelt. En del av mugg, sopp og bakterievekst avgir ikke bare store mengder med sporer (mugg og sopp), men også flyktige gifter som i utgangspunktet virker som kjemisk krigføring mot konkurerende organismer. Disse flyktige toxinene er nervegifter som kan virke sykdomsfremkallende på mennesker. Dessverre ikke mulig å konstantere ved målinger.

I forbindelse med asbestfunn på min arbeidsplass ble det leid inn selskap spesialisert på saneringsarbeid av denne type, deriblant også mugg og sopp skader. Etter å ha vert igjennom mye kurs og opplæring innenfor området får jeg med meg at beboere som opplever problemer med mugg og sopp i boligen ofte plages med kløe. Mulig mange vil tolke dette som candidaplager, men i virkligheten mugg og soppvekst som kommer inn i boligen og frigjør store mengder sporer. Sporer er mulig å fange opp på luftprøver, og analysere.

Re: matintoleranse og inneklima

Anonym
Anbefaler funksjonell medisin i Oslo for videre utredning. ..De kan masse om sopp parasitter og bakterier, og veileder innen kosthold..