støtte til binyrer

12

støtte til binyrer

vår
hei, i tillegg til kost og hvile, kva naturlig kosttilskudd vil ein anbefale til svake binyrer ( gjerne med link)

Re: støtte til binyrer

pekd
Binyreekstrakter, lakrisrot, vitamin c, fiskeoljer og vitamin b5. Du kan også ta en titt på yamsrot.

Re: støtte til binyrer

Frofix
Hei. Det er lite som kan tilbys lovlig her i Landet. Man må enkelt gjøre seg kriminel for å få hjelp .

Har bestilt binyre exstrakter fra usa. og det endte med Politiet på døra for ulovlig import av legemiddel.

Jeg fikk et mye bedre liv etter jeg startet med adrenal cortex fra usa. kjøpte det på Ebay.com

det gjekk gjennom tollen 2 ganger. men pga en større bestilling så jeg hadde lengre .,da jeg merket at jeg måtte ha mere dosering etter hvert for å få lik effekt sammen med ala avgiftning.

Jeg har etter å ikke hatt tilskud i sommer i 2mnd. ventet på legetime. ihåp å få hjelp av en dust av en fastlege. ikke noe annet en skolemedesin er å tilby. alt annet blir sett på som fy fy.

Jeg innså at enesten muligheten ble å få sendt pakke til Sverige på postkontoret.poste restante.

dermed kan man hvertfall knaske en god del lovlig . å så får man være kreativ med å finne en løsning på transporten.

Men de selger i sverige. adrecomp. og den har jeg testet ut sammen med adrenal fra usa.

de er nok ikke mye ulike i effekt. så helt klart vill jeg ta adrecomp først.

Ellers har jeg fått tips om maca rot. pulver. fra sør amerika. peru ansk ginseng. den gir bra tilskud til binyrer.men er også på tolllista over legemiddel. dette får du ingen normale leger til å skrive ut.
det blir å gamble på dette og. men til sverige er nok lurest. da blir det tørr mat.

Så til det lille du kan finne på Norsk helsekost som gir noe.

lakrisrot te og  kapsler.
du får og noe som heter dhea fra kloster.som inneholder wild yam discorea. en urt eller plante som trigger.

setter opp produksjonen av normal dhea hormon i binyrene.

dette fant jeg ut var litt slitsomt i lengden. men tok det sammen med lakrisrot i sommer uten de andre tilskudda.

med nedsatt binyre funksjon er en rekke hormoner i mindretall som slår ut på mye.  energi-sex-få slappe av ikke minst. man sitter anspent som en syltestrikk uansett. forbrenning i kroppen. legger lett på seg mye.
+ mye mere.
med tanke på om binyrene var helt oppegående. ville de likevel ha nok å slite med for å ta unna gift som hele tiden flyter runt i kroppen. så tilskudd av mat til nyrene er veien å gå.

Man får også dhea i kunstig form i sverige. men er ikke lovlig her i landet. pga det kan misbrukes i doping. idrett.

har testet dette med adrenal cortex før .og det virket lettere å gjøre mere normale ting igjen.

men etter at jeg ble tatt med ulovlig import. har jeg prøvet å kun bruke adrecomp,adrenal cortex.

Jeg er blitt stor fan av grønn te. den renser og cleaner opp i kroppen delvis alltid morgen. tar og kansje på ettermiddagen og kveld. tar ofte dobbel pose for mest antioxidanter.

Jeg tar og større doser med ala. 50mg. jeg har nå prøvet meg frem med mange forskjellige måter. og dårlig er jeg hver dag uten ala. og noen ganger blir dagene lettere med ala. også når jeg spiser nesten normal mat. jeg har testet ut helt til 100mg men da merker jeg det river mest i kroppen. tar litt pauser innimellom.

men med binyre støtte. merker jeg at avgiftinga går mye lettere.  har totalt sett siden påske. spist 240 stk med 50mg  og nå har jeg trappet opp med ca 30stk i uka.

har og 300mg piller. men de blir jeg veldig dårlig av. er annet merke. og gått ut på dato. usikker hva det kan gjøre. men de jeg tåler. er kjøpt i sverige på helsekosten der. ala lipponsyra. pharma nord .er oransje farge.

Jeg kjører ganske agressiv avgifting.av eget ønske. men har gått i mange feller selv fra starten for 1år siden.

les tråder på forumet.

Re: støtte til binyrer

vår
Hei

Under avgiftning får eg økt symtom av candia, og kjenner at lever/nyre arbeider tyngre.
merker også at binyrene trenger støtte.

Noen gode råd ?

Re: støtte til binyrer

Sisu
Har dessverre ingen gode råd, men vil veldig gjerne vite hvodan du merker at binyrene arbeider tyngre.
Og når det gjelder lakrissrot, tenker dere på sånn som Helios selger i en boks, og som man kan lage te av? Jeg drakk sånn te får, men nå er jeg så følsom for søtt, at jeg tror ikke det vil gå bra å prøve igjen.

Re: støtte til binyrer

helsefrik
Ang binyrestøtte har jeg selv prøvd cortef i lavdosering - selv om jeg merket en svak bedring, ble det såpass ubetydelig at jeg avvente meg med det og føler meg nå ganske lik av som på.
Har også forsøkt DHEA over en periode.
I ettertid har jeg fått en ubestilt bivirkning i form av lett kronisk hevelse i ansiktet som kom i perioden da jeg gikk på lave doser av steroider. Følte ellers at det ble en miks av rare utslag etter som jeg blandet dette med midler mot metyleringsforstyrrelser, avgiftning og høye vitamin-og mineraldoseringer.
Det passet ikke for meg.
Søker nå å finne andre midler for å roe ned binyrer. Har også lest om Maca, og blitt nysgjerrig på dette. Men ser fort at det er delte meninger om bruken i forhold til binyrer (er det ikke alltid slik at det som hylles ett sted, slaktes og blottlegges som farlig på neste nettside....ikke lett å være "internet- lege")
Noen mener i alle fall at slik adaptagener også kan virke overstimulerende.
Men tror foreløpig på magnesium, som skal virke avslappende og nedstressende - og tar dette morgen og kveld. I tillegg forsøker jeg nå å gå over fra grønn te til kamille te, nettopp fordi den inneholder mye magnesium - og er jo forøvrig kjent for å ha en beroligende virkning.
Har også lest mye om sibirsk ginseng, og sett at enkelte leger anbefaler dette, så er på nippet til å bestille meg en te (før evt tabletter) for å sjekke virkningen.

Re: støtte til binyrer

TomBlom
I forhold til å kjøre aggressiv avgiftning så vil du på lenger sikt bli fortere frisk om du kjører ultra aggressiv avgiftning i tre til fem døgn for deretter å ta en lenger pause (fem til femten dagen) fra ALA. Snakker da kontinuerlig dosering av ALA hver 2. til 4. time døgnet rundt, også om natten. Tar man ALA litt nå og da så blir det veldig mye kvikksølv som blir flyttet rundt i kroppen, dette igjen påfører kroppen en større belastning enn nødvendig. Uregelmessig dosering av Liponsyre (ALA) fører til at kvikksølvet først blir flyttet på for deretter å bli sluppet fri igjen når kroppen går tom for Liponsyre.

Re: støtte til binyrer

noamalgamper
Ginseng er ikke å anbefale for svake binyrer. Det samme med lakrisrot. Binyrene trenger total ro. Kosthold er nr.1 prioritering. Avgiftning over tid vil gi sterkere binyrer fordi hg påvirker binyrene også direkte.
Kjøp boken:
http://www.adrenalfatigue.org/adrenal-fatigue-the-21st-century-stress-syndrome-book

Per

Re: støtte til binyrer

Solvi

Skal begynne avgiftning om en liten stund . Blir forvirret med hensyn
tij binyre støtte. Noen sies det ene og andre sies noe annet. Hva er best for dette?  Thorne Adrenal Cortex kan det brukes
? Hvorfor ikke Lakrisrot? Det var lakrisrot som
jeg hadde tenkt på å benytte.

Re: støtte til binyrer

Noamalgamper
Det viser seg at lakrisrot også gir en stimuli til binyrene mens det er fred og ro de trenger for å komme tilbake til normalen. Ingen stimuli er bra for nedsatte binyrer.
Per

Re: støtte til binyrer

Solvi

Takk Per. Med andre ord: er det da ikke nødvendig å ta noe som helst for binyrene?

Re: støtte til binyrer

Noamalgamper
Ta C vitamin, zink, magnesium. Riktig kosthold. Avslapningsøvelser. Pusteøvelser.
Viktig å lese boken til Wilson. Det er noen år siden jeg leste den.
Per

Re: støtte til binyrer

Solvi
Takk Per!!

Re: støtte til binyrer

Asteroide
Det finnes et homeopatisk middel for binyrer som heter glandula suprarenalis. Holder på med en kur selv nå, men kan ikke si noe om effekt enda. Hvis du vil prøve så må du sjekke med homeopat først, om det er riktig middel for deg.

For avslapning kan jeg også anbefale yoga, qigong og tai chi. Da får man pusteøvelser med på kjøpet. Man kan kjøpe DVD og gjøre øvelsene hjemme.

Ellers tror jeg det er vanlig å være veldig stiv rundt korsryggen når man har trette binyrer. Musklene strammer rundt binyrene slik at det blir dårlig blodsirkulasjon der. Ikke prøv å massere på det for da blir det værre, men akupunktur kan hjelpe. Det som også hjelper er å le mye, for da bruker en musklene her og slapper dem av. Kjøp en DVD med John Clease!!

Unngå tunge løft.

Re: støtte til binyrer

noamalgamper
Ja latter og godt humør hjelper, men det er ofte vanskelig når man er så nedbrutt. Gå små turer i naturen er også bra. Litt sol er også bra. Jeg husker da jeg var veldig dårlig så klarte jeg ikke å sitte i solen.
1-2 teskjeer med Himalayasalt i en 1 1/2 flaske vann. Drikk dette utover dagen. Nyrene skiller ut for mye salt når man har nedsatt binyrer.Dette resulterer i at cellene dumper salt ut i blodet og forholdstallene til andre mineraler i cellene går ned.

Mvh
Per

Re: støtte til binyrer

Asteroide
Enig med deg at det ikke er lett, for man er jo knapt istand til å forholde seg til andre mennesker. Men filmer kan være enklere. Hvis noen vet om noen veldig morsomme filmer så gi meg ett tips. Jeg syntes det er så vanskelig å finne noe. Jeg liker ikke amerikansk humor noe særlig, engelsk derimot og også andre europeiske land. Jeg bodde i USA ett år da jeg var liten, og jeg skjønte overhode ikke humoren deres.

Kan selv anbefale Borat.

Her fant jeg litt forskning på latter: http://www.nifab.no/aktuelt/nifab/latterlig_god_medisin

Re: støtte til binyrer

noamalgamper
Hei
Jeg tok feil av lakrisrot og Ginseng. Har nå slått det opp i Adrenal fatigue boken til Wilson.Det er ginseng som ikke skal brukes hvis man lider av binyretretthet.
Jeg drakk lakrisrot te fra helsekosten.

Hormonet aldosterone  blir påvirket når man har binyretretthet. Aldosterone som er indirekte styrt av ACTH går ned ved binyretretthet. Dette medfører høyere utskillelse av salt. Defor drikk vann tilsatt salt, helst himalayasalt utover hele dagen.

Mvh
Per

Re: støtte til binyrer

helsefrik
Sliter litt med væskeubalanse/ hovne ben og må derfor være litt forsiktig med saltinntaket som du anbefaler
her.
Men har nylig lest at aminosyren l-tyrosine kan støtte binyrene. Er det noen som har prøvd dette eller kjenner til dette?
Kilden fra livestrong.com sier følgende:

"L-tyrosine is recommended for its beneficial effect on both adrenal and thyroid hormone production in cases of chronic stress, says "The Stress Effect" author Richard Weinstein. Your adrenal glands convert this amino acid into epinephrine and norepinephrine, which stimulate your sympathetic nervous system. Norepinephrine increases alertness and elevates your mood. Your thyroid uses it to make thyroxine, which regulates your body temperature. Supplemental L-tyrosine helps you if you are suffering from adrenal fatigue with symptoms such as cold hands and feet and depression, Weinstein says"

Re: støtte til binyrer

helsefrik
Et innspill på binyrestøtte i "lakris-kategorien":
Nye Dent salt lakris uten sukker! Forbruker noen esker ca. 1 uke i måneden.
(Er ikke sponset av Freia...)

Re: støtte til binyrer

helsefrik
Synes det er interessant det du tar opp her, nemlig å ikke la det gå mer enn 2 timer mellom ALA inntak. Dersom jeg får kroppen min med på å tåle sterke antioksidanter igjen, kommer jeg til å forsøke dette. Også fordi jeg kom over en teori Cutler har om hvorfor man kan tåle et tettere inntak bedre, noe han knytter til metabolsk type.
Dvs:at folk som opplever sterke bivirkninger på en dosering med 25-50 mg kan ifølge han være såkalte raske metabolske typer og bør prøve å dosere ALA oftere. (s. 202).

Nå er jeg usikker på hva slags metabolsk type jeg er selv, men tror dette kan regnes ut på håranalyseprøven. Er det noen som kjenner til "formelen" her mottas den gjerne
12